W 2016 roku w Holandii wprowadzono zmianę określenia rezydencji podatkowej. Na jej podstawie prawo rezydenta podatkowego przysługuje osobie, która na terenie tego państwa uzyskała co najmniej 90% przychodów. Zdobycie takiego statusu gwarantuje skorzystanie z ulg podatkowych.
Zmiany skomplikowały procedurę ubiegania się o zwrot podatku. Polacy zobowiązani są do przedstawienia w holenderskim urzędzie skarbowym zaświadczenia o dochodach spoza ich kraju. Chcąc je otrzymać, trzeba będzie rozliczyć się z podatku w Polsce. Powoduje to wydłużenie czasu oczekiwania na zwrot. W przypadku braku zaświadczenia holenderski urząd skarbowy potraktuje podatnika jako nieholenderskiego rezydenta podatkowego. Oznacza to niższy zwrot podatku.
Należy to zrobić, ponieważ w przypadku pracy sezonowej, można liczyć na duży zwrot należności, natomiast gdy nie została przekroczona kwota wolna od podatku, można uzyskać zwrot całego zapłaconego podatku. W 2021 Holandia ustanowiła kwotę wolną od zapłaty na poziomie 50 000 euro.
Każda osoba pracująca legalnie na terenie Holandii, nawet bez meldunku, musi rozliczyć się gdy:
W holenderskim prawie podatkowym zapisane są dwa terminy rozliczeniowe:
W przypadku niezłożenia zeznania w terminie holenderski urząd skarbowy wyśle pismo ponaglające. Od momentu, jego otrzymania mamy 10 dni na dostarczenie wymaganych dokumentów. W przeciwnym wypadku grozi grzywna w wysokości do 5278 euro.
Kluczowy wpływ na rodzaj i rezultat zeznania podatkowego ma okres zameldowania w Holandii. Przygotowując deklarację podatkową, należy zwrócić szczególną uwagę na pytanie dotyczące meldunku w tamtym kraju. W zależności od jego rodzaju, powinniśmy dobrać odpowiedni formularz podatkowy:
Potrzebny będzie tzw. jaaropgave/jaaropgaaf(funkcjonują obie nazwy), czyli zaświadczenie, które otrzymujemy od pracodawcy o uzyskanych dochodach. Kolejnym dokumentem jest salaris, czyli odcinek, który jest dołączany do wypłaty (w formie papierowej bądź elektronicznej). Przedstawia on informację dotyczące: dochodu, wielkości podatku, a także składek ubezpieczeniowych.
Następnie należy pobrać w polskim urzędzie skarbowym formularz UE/WE, który poświadcza wszystkie uzyskane dochody w danym roku. Jest on niezbędny dla holenderskiego Belastingdienst do ustalenia, czy przysługują nam ulgi podatkowe. Innymi wymaganymi dokumentami są: kopia polskiego zeznania podatkowego, czyli PIT 36 z załącznikiem ZG, ksero dowodu osobistego i dane konta bankowego. Należy pamiętać, że holenderski urząd skarbowy weryfikuje, czy podany przez nas numer konta jest aktywny i czy jesteśmy jego właścicielem bądź współwłaścicielem.
Rozliczenie podatku trwa średnio ok. 6 miesięcy, a wysokość zwrotu uzależniona jest od indywidualnej sytuacji podatnika. Należy pamiętać, że każda osoba, która chce rozliczyć podatek w Holandii i nie była tam zameldowana cały rok bądź w ogóle miała tam meldunku, musi rozliczyć się również w Polsce, nawet jeśli nie miała żadnego dochodu.
Powrót do listy